UURAISTEN KUNTA

JOKIHAARAN OSAYLEISKAAVA

 

    

                                           

 

 

 
OSALLISTUMIS- JA ARVIOINTISUUNNITELMA
31.12.2001

 

 

 

 

Jokihaaran osayleiskaava

 

SISÄLLYSLUETTELO

1. Jokihaaran osayleiskaava

2. Suunnittelualueet                                                     

3. Alueen yleiskuvaus ja tavoitteet

4. Lähtötiedot                                                              

5. Vaikutusalueet                                                        

6. Osalliset                                                                   

7. Tiedottaminen                                                         

8. Kaavoitusprosessi ja osallistuminen                                          

9. Viranomaisyhteistyö                                               

10. Tehtävät selvitykset ja arvioitavat vaikutukset                         

11. Kaavoituksen työvaiheet, aikataulu ja päätöksenteko           

12. Yhteystiedot                                     

 

 

 

LIITTEET

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.                   JOKIHAARAN OSAYLEISKAAVA

Uuraisten kunta laatii Jokihaaran alueella osayleiskaavaa.

 

 

2.                   SUUNNITTELUALUE

Suunnittelualueena on Jokihaaran kylä ja sen ympäristö. Kohde on rajattu yleispiirteisesti 1:20 000 karttaan (liite 1).

 

 

3.                   ALUEEN YLEISKUVAUS JA TAVOITTEET

 

Yleiskuvaus

                      Jokihaaran suunnittelualue sijoittuu Jyväskylä – Uurainen – Saarijärventien varteen ja muodostuu harvaan sijoittuneista omakotitaloista ja parista rivitalosta. Kylällä on oma kylätalo ja päiväkoti. Jokihaara on kehittynyt aivan viime vuosina kiinnostavaksi asuinalueeksi Jyväskylän läheisen sijainnin vuoksi. Jyväskylän keskustaan on matkaa 20-26 km.

 

                      Jokihaaran yleiskaava-alueelle sijoittuu useita järviä: Nauttiainen, Pieni ja Iso-Petäinen, Julmalampi ja muuta vesistöä. Järville on tehty rantayleiskaava, joka on hyväksytty kunnassa keväällä 2001. Suoalueita on erityisesti pohjoisosassa suunnittelualuetta. Metsät ovat havupuuvaltaista sekametsää. Yhtenäisiä isoja peltoja on Nauttiaisen tuntumassa ja suunnittelualueen eteläosassa. Peltoja on vain muutama prosentti alueen pinta-alasta.

 

Tavoitteet

Tavoitteena on muodostaa uusia omakotitontteja kestävän kehityksen periaatteita noudattaen. Periaatteiden mukaan asumisen, työpaikkojen ja palvelujen tulisi sijaita lähellä toisiaan. Jokihaaran alueella tämä on osittain mahdollista, koska mm. Tikkakoskella ja on melko paljon työpaikkoja.

 

Pyrkimyksenä on vahvistaa kylää ja tukea kylän elävänä pitämistä uudella asutuksella. Vaikka Jokihaarassa ei ole palveluja pyritään esimerkiksi kouluasia ratkomaan uusien asukkaiden kannalta mahdollisimman edullisesti. Höytiän ja keskustan koulut ovat lähimpänä Jokihaaraa.

 

Tavoitteena on luoda oleville ja tuleville asukkaille viihtyisiä asuinympäristöjä väljään maalaismaisemaan. Kaavoituksen yhteydessä ratkotaan yhdyskuntataloudelliset, maisemalliset, taajamakuvalliset ja liikenneratkaisut yleisellä tasolla. Yleisesti ottaen voidaan puhua yhdyskuntarakenteen kehityksestä.

 

Kunnallistekniikka  suunnitellaan kaavoituksen yhteydessä ainakin periaatetasolle. Siirtoviemäriä ja sen yhteyteen rakennettavaa vesijohtoa Jyväskylään on mietitty suunnittelutasolla. Palvelujen osalta on tavoitteena hyödyntää olemassa olevat palvelut.

 

Tavoitteena on tehdä osayleiskaava, joka on osittain tarkemmin suunniteltu ja niiltä osin oikeusvaikutuksinen. Se tarkoittaa, että näille alueille voidaan myöntää rakennusluvat suoraan kaavan mukaan.

 

Rantayleiskaava-alue ei pääsääntöisesti ole mukana tässä kaavaprosessissa, vaan kaavojen rajaukset kohtaavat järvien tuntumassa. Jos rantayleiskaavassa ilmenee korjattavaa, tapaukset harkitaan erikseen ja ne voidaan ottaa tähän kaavaan mukaan.

 

 

4.                   LÄHTÖTIEDOT

 

Kaavatilanne ja pohjakartta

Kohdealue sijaitsee Kirkonkylästä etelään noin 8 km. Rannat on yleiskaavoitettu, mutta muuten alueella ei ole ennestään yleis- eikä asemakaavaa.

 

Kaava tehdään maastotietokantaa hyväksikäyttäen. Mittakaava  1: 10 000 ja osin 1: 5000.

 

                      Seutukaava

                      Keski-Suomen seutukaava-alueelle on laadittu vaihekaavat 1, 2, 3, 3A ja 4, jotka ohjaavat yleiskaavan laadintaa. Seutukaavan 5. vaihekaavaksi on valmistunut maakuntavaltuuston  17.4.1996  hyväksymä  ja ympäristöministeriön vahvistama seutukaavaehdotus (5. ja 5A vaihekaavat), joka sai lainvoiman v. 2001.

 

Ympäristö

                      Alueen ympäristö on pääosaltaan metsää. Nauttiainen on suurin järvi, mikä sijoittuu suunnittelualueelle.

 

Aiemmat suunnitelmat

                      Alueelle on tehty aiemmin tonttisuunnitelmia seuraaville alueille:

-          Tuparanta

-          Leipomon alue

-          Pienimäki

-          Oikari

-          Nauttiaisen alue

 

Muinaismuistot  ja kulttuurihistoriallisesti tärkeät kohteet on kartoitettu. Näiden täydennysselvitys lienee tarpeen.

 

                      Nauttiaisen alueella on tehty ruoppaustutkimuksia ja ensi kesänä tehdään vielä.

 

                      Rantayleiskaavan yhteydessä tehdyt luonto- ja maisemaselvitykset otetaan huomioon.

 

 

5.                   VAIKUTUSALUEET

 

Osayleiskaavan vaikutusalueet selvitetään suunnittelun aikana ja se tarkentuu työn aikana.

 

6.                   OSALLISET

 

Osallisilla on oikeus ottaa osaa kaavan valmisteluun, arvioida sen vaikutuksia ja lausua kaavasta mielipiteensä.  Osallisia ovat

 

A.     kaikki ne, joiden asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin kaava

      vaikuttaa:

°         Kuntalaiset

°         Kaava-alueen ja siihen rajoittuvan alueen maanomistajat

°         Kaava-alueen ja kaavan vaikutusalueen asukkaat                  

°         Kaava-alueen ja kaavan vaikutusalueen yritysten sekä laitosten  työntekijät ja käyttäjät

°         Kaava-alueen ja kaavan vaikutusalueen elinkeinonharjoittajat, maanviljelijät

°         Metsähallitus ja metsäyhtiöt

 

B.  viranomaiset:

°         Uuraisten kunnan hallintokunnat

°         Palokan terveydenhuollon kuntayhtymä

°         Keski-Suomen liitto

°         Keski-Suomen  ympäristökeskus

°         Tiehallinto / Keski-Suomen tiepiiri

°         Maanmittauslaitos

°         Keski-Suomen museo

°         Museovirasto

°         Metsäkeskus Keski-Suomi

°         Naapurikunnat

°         Puolustusvoimat

 

C.  yhteisöt, joiden toimialaa suunnittelussa käsitellään:

°         Kyläyhdistykset

°         Julkisyhteisöt; Fortum Oy, Sonera Oyj

°         Uuraislaiset yritykset ja Uuraisten Yrittäjät

°         Paikallisuutiset –lehti

°         Keskisuomalainen

°         Tiehoitokunnat

°         luonnonsuojeluyhdistykset

°         Osakaskunnat (kalastuskunnat)

°         Keski-Suomen lintutieteellinen yhdistys

°         Ajokoirayhdistys (Oikarin tilalla)

 

 

7.                   TIEDOTTAMINEN

 

Kaavoituksen eri vaiheista tiedotetaan Paikallisuutisissa, Keskisuomalaisessa ja kunnan ilmoitustaululla.

 

Maanomistajat, jotka eivät asu paikkakunnalla, saavat tiedotteen postitse kaavaehdotusvaiheessa ja tarvittaessa kaavaluonnosvaiheessa.

 

Osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa täydennetään suunnittelun edetessä tarpeen mukaan. Tavoitteena on laittaa osallistumis- ja arviointisuunnitelma kunnan nettisivuille.

 

 

8.                   KAAVOITUSPROSESSI JA OSALLISTUMINEN

 

1. Kaavoituksen käynnistäminen

Uuraisten kunta on tehnyt päätöksen kaavoituksen käynnistämisestä           (ympäristölautakunta). Sen jälkeen on laadittu Osallistumis- ja arviointisuunnitelma (OAS), joka käsitellään viranomaisneuvottelussa Keski-Suomen ympäristökeskuksessa 3.12.2001.

 

2. Tavoite- ja mitoitusvaihe

Tavoitteet laaditaan ennen luonnosvaihetta. Tavoitteisiin ja asukasmitoitukseen vaikuttavat sekä yleiset tavoitteet että kunnan asettamat tavoitteet. Sosiaalitoimen kanssa neuvotellaan päivähoidon ja sivistystoimen kanssa koulun tarpeet ja kaavoituksen vaikutukset niihin. Vapaa-aikatoimen kanssa neuvotellaan mm. ulkoilureitit.

 

3. Kaavaluonnos -vaihe

Kaavaluonnos yleiskaavasta ja OAS asetetaan nähtäville ja esitellään yleisötilaisuudessa. Nähtäville asettamisesta kuulutetaan Paikallisuutisissa ja kunnan ilmoitustaululla.

 

Kaavaluonnoksesta pyydetään tarvittaessa kommentteja viranomaisilta ja kunnan hallintokunnilta. Osalliset voivat määräajassa esittää mielipiteensä kaavaluonnoksesta kirjallisesti tai suullisesti Uuraisten kunnanvirastoon.

 

Osalliset voivat esittää kunnalle palautetta osayleiskaavan ja OAS:n tekemisestä. Osalliset voivat esittää myös neuvottelua OAS:n riittävyydestä Keski-Suomen ympäristökeskukselle. Jos se on puutteellinen, ympäristökeskus järjestää kunnan kanssa neuvottelun suunnitelman täydennystarpeiden selvittämiseksi (MRL 64 §).

 

4. Kaavaehdotus –vaihe

Kaavaluonnos tehdään kaavaehdotukseksi, joka asetetaan julkisesti nähtäville 30 vrk:n ajaksi. Nähtäville asettamisesta tiedotetaan Paikallisuutisissa ja kunnan ilmoitustaululla. Vieraspaikkakunnalla asuville yleiskaava-alueen maanomistajille ilmoitus lähetetään kirjeenä.

 

Kaavaehdotuksesta pyydetään tarvittavat lausunnot viranomaisilta.

 

Osalliset voivat määräajassa jättää muistutuksen kaavaehdotuksista Uuraisten kunnanvirastoon. Niille muistutuksen tehneille, jotka ovat sitä kirjallisesti pyytäneet ja ilmoittaneet osoitteensa, ilmoitetaan kunnan perusteltu kannanotto mielipiteeseen.

 

Saadut lausunnot ja mahdolliset muistutukset käsitellään kunnassa ja tarvittaessa järjestetään neuvotteluja.

 

5. Kaavan hyväksyminen

Jokihaaran osayleiskaavan hyväksyy Uuraisten kunnanvaltuusto. Osallisella ja kunnan jäsenellä on oikeus valittaa päätöksestä.

 

 

9.                   VIRANOMAISYHTEISTYÖ

 

Viranomaisneuvottelu

Kaavoitukseen ryhdyttäessä järjestetään Keski-Suomen ympäristökeskuksessa viranomaisneuvottelu (MRL 66 §) 3.12.2001. Neuvottelusta laaditaan muistio, josta ilmenevät keskeiset neuvottelussa esillä olleet asiat ja kannanotot.

 

Viranomaisneuvottelu järjestetään myös silloin, kun kaavaehdotus on ollut julkisesti nähtävillä ja sitä koskevat mielipiteet ja lausunnot saatu. Viranomaisneuvotteluun kutsutaan:

·        Keski-Suomen ympäristökeskus

·        Keski-Suomen liitto

·        Keski-Suomen museo

·        Museovirasto

·        Tiehallinto / Keski-Suomen tiepiiri

·        Uuraisten kunta

·        Kaavaa laativa konsultti

 

Lausunnot ja kommentit

Viranomaisilta pyydetään kaavaluonnosvaiheessa kommentit ja kaavaehdotusvaiheessa viralliset lausunnot. Mikäli on tarpeellista, viranomaisten kanssa järjestetään työneuvotteluja.

 

Kommentit ja lausunnot pyydetään seuraavilta:

·        Uuraisten kunta

- ympäristölautakunta

- sosiaalilautakunta

- tekninen lautakunta

- palopäällikkö

·        Palokan terveydenhuollon kuntayhtymän ympäristöterveyslautakunta

·        Keski-Suomen ympäristökeskus

·        Keski-Suomen liitto

·        Keski-Suomen museo

·        Tiehallinto / Keski-Suomen tiepiiri

·        Uuraisten yrittäjät

 

 

 

 

10.                TEHTÄVÄT SELVITYKSET JA ARVIOITAVAT VAIKUTUKSET

Jokihaaran osayleiskaavan tulee perustua riittäviin tutkimuksiin ja selvityksiin. Alueesta laaditaan tarvittavat perusselvitykset kaavan perustiedoiksi. Suunnittelualueelta selvitetään maastokäynnein ja olemassa olevien asiakirjojen pohjalta mm.

·        pohjavesi- ja muut erityisalueet

·        muinaismuisto- ja suojelukohteet

·        tärkeät luonto- ja maisemakohteet

·        kulttuurihistorialliset kohteet

·        nykyinen rakentamistilanne

·        kaavoitustilanne, seutukaava ja tehdyt suunnitelmat

 

Näitä selvityksiä on tarkasteltava riittävyyden osalta ja tutkittava mahdollisuudet täydennyksiin. Kunnallisteknisiä selvityksiä tehdään yleissuunnitelmatasolla.

 

Osayleiskaavan vaikutuksia arvioidaan seuraavien ominaisuuksien osalta:

·        vaikutukset ympäristöön (pinta- ja pohjavedet, ilma, maaperä, vesistöt, luontotyypit, kasvillisuus, eläimistö, melu ja pöly)

·        taloudelliset vaikutukset (yhdyskuntatekniset, teiden rakentamis- ja talonrakennuskustannukset, palvelujen järjestäminen)

·        liikenteelliset vaikutukset (liikenneturvallisuus, julkinen liikenne, kevytliikenne, liittymät ja pysäköinti)

·        sosiaaliset vaikutukset (asukkaiden arkielämän laatu, erityisryhmät, terveys, turvallisuus ja viihtyisyys)

·        kulttuuri- ja muut vaikutukset (rakennuskulttuuri ja maisema- ja kylätaajamakuva, kulttuuripalvelujen tarjonta)

 

 

11.                KAAVOITUKSEN TYÖVAIHEET, AIKATAULU JA PÄÄTÖKSENTEKO

 

1.      Jokihaaran osayleiskaavan ohjelmointi ja aineiston hankinta

Loka-joulukuu 2001

·        ympäristölautakunnan päätös kaavoitukseen ryhtymisestä

·        kartta- ym. perustietojen hankinta

·        osallistumis- ja arviointisuunnitelman laadinta (OAS)

·        tiedottaminen kaavoituksen käynnistämisestä

·        viranomaisneuvottelu

·        jääviyssäännösten selvittäminen päätöksentekijöille (kunnanhallitus ja

-valtuusto, lautakunnat)

 

2.      Tavoitteet ja mitoitus

Joulukuu 2001

 

3.      Osayleiskaavaluonnos

                      Tammi-kesäkuu 2002

·        perusselvitysten valmistuminen

·        kaavaluonnosten laadinta

·        lautakunta- ja hallituskäsittelyt eri vaihtoehdoista

·        tiedottaminen

                                            - kuulutus alustavasta kuulemisesta (voi olla esim. lehtijuttu)

                                            - lehdistötiedote

                                            - kirjeet ulkopaikkakuntalaisille

·        alustava kuuleminen (30 vrk)

             - osallisille keskustelu- ja tiedotustilaisuus

                                            - osalliset voivat esittää mielipiteitä

                                            - kommentit kaavaluonnoksista ja OAS:sta

·        mielipiteiden ja kommenttien käsittely

 

4.      Osayleiskaavaehdotus

heinä-lokakuu 2002

·        kaavaluonnoksen tarkistaminen ja täydentäminen osayleiskaavaehdotukseksi

·        lautakunta- ja hallituskäsittelyt

·        tiedottaminen

- kuulutus julkisesta nähtäville asettamisesta

- lehdistötiedote

- kirjeet ulkopaikkakuntalaisille

·        kaavaehdotuksen julkinen nähtävillä olo (30 vrk)

- osalliset voivat tehdä muistutuksen

                                            - lausunnot kaavaehdotuksesta

·        muistutusten ja lausuntojen käsittely, kunnan perustellut vastaukset muistutuksiin

·        kaavojen tarkistaminen hyväksymiskäsittelyyn

·        neuvottelujen ja keskustelutilaisuuksien järjestäminen tarvittaessa

 

5.      Hyväksymiskäsittely

Syksy 2002

·        lautakuntakäsittely

·        uuden viranomaisneuvottelun järjestäminen, tarvittaessa

·        hallituskäsittely

·        kunnanvaltuuston hyväksymispäätös

·        tiedottaminen

 

 

12.                YHTEYSTIEDOT

Osalliset voivat esittää kunnalle palautetta osayleiskaavan ja OAS:n tekemisestä. Osalliset voivat esittää myös neuvottelua OAS:n riittävyydestä Keski-Suomen ympäristökeskukselle.

 

Uuraisten kunta                 Aluearkkitehti Aulikki Graf

PL 20                                 Puh. 040 751 5611

41230 Uurainen                E-mail: aulikki.graf@uurainen.fi

Fax. 014-8206 601

Rakennustarkastaja Pekka Minkkinen

Puh. 014-8206 634, 0400 643 965

E-mail: pekka.minkkinen@uurainen.fi

 

Toimistosihteeri Maire Maimanen

Puh. 014- 8206 631

E-mail: maire.maimanen@uurainen.fi

 

Konsultti                             Kaavasuunnittelija Julia Virtanen

                                            Puh. 014 – 4499 670, 0400 489 901

                                            E-mail: julia.virtanen@suunnitelukeskus.fi