UURAISTEN KUNTA
JOKIHAARAN OSAYLEISKAAVA
Jokihaaran osayleiskaava
SISÄLLYSLUETTELO
1. Jokihaaran
osayleiskaava
2.
Suunnittelualueet
3.
Alueen yleiskuvaus ja tavoitteet
4.
Lähtötiedot
5.
Vaikutusalueet
6.
Osalliset
7.
Tiedottaminen
8.
Kaavoitusprosessi ja osallistuminen
9.
Viranomaisyhteistyö
10.
Tehtävät selvitykset ja arvioitavat vaikutukset
11.
Kaavoituksen työvaiheet, aikataulu ja päätöksenteko
12.
Yhteystiedot
LIITTEET
Uuraisten
kunta laatii Jokihaaran alueella osayleiskaavaa.
Suunnittelualueena
on Jokihaaran kylä ja sen ympäristö. Kohde on rajattu yleispiirteisesti 1:20
000 karttaan (liite 1).
Jokihaaran
yleiskaava-alueelle sijoittuu useita järviä: Nauttiainen, Pieni ja
Iso-Petäinen, Julmalampi ja muuta vesistöä. Järville on tehty rantayleiskaava,
joka on hyväksytty kunnassa keväällä 2001. Suoalueita on erityisesti pohjoisosassa
suunnittelualuetta. Metsät ovat havupuuvaltaista sekametsää. Yhtenäisiä isoja
peltoja on Nauttiaisen tuntumassa ja suunnittelualueen eteläosassa. Peltoja on
vain muutama prosentti alueen pinta-alasta.
Tavoitteena
on muodostaa uusia omakotitontteja kestävän kehityksen periaatteita noudattaen.
Periaatteiden mukaan asumisen, työpaikkojen ja palvelujen tulisi sijaita
lähellä toisiaan. Jokihaaran alueella tämä on osittain mahdollista, koska mm.
Tikkakoskella ja on melko paljon työpaikkoja.
Pyrkimyksenä
on vahvistaa kylää ja tukea kylän elävänä pitämistä uudella asutuksella. Vaikka
Jokihaarassa ei ole palveluja pyritään esimerkiksi kouluasia ratkomaan uusien
asukkaiden kannalta mahdollisimman edullisesti. Höytiän ja keskustan koulut
ovat lähimpänä Jokihaaraa.
Tavoitteena
on luoda oleville ja tuleville asukkaille viihtyisiä asuinympäristöjä väljään
maalaismaisemaan. Kaavoituksen yhteydessä ratkotaan yhdyskuntataloudelliset,
maisemalliset, taajamakuvalliset ja liikenneratkaisut yleisellä tasolla.
Yleisesti ottaen voidaan puhua yhdyskuntarakenteen kehityksestä.
Kunnallistekniikka suunnitellaan kaavoituksen yhteydessä
ainakin periaatetasolle. Siirtoviemäriä ja sen yhteyteen rakennettavaa
vesijohtoa Jyväskylään on mietitty suunnittelutasolla. Palvelujen osalta on
tavoitteena hyödyntää olemassa olevat palvelut.
Tavoitteena
on tehdä osayleiskaava, joka on osittain tarkemmin suunniteltu ja niiltä osin
oikeusvaikutuksinen. Se tarkoittaa, että näille alueille voidaan myöntää
rakennusluvat suoraan kaavan mukaan.
Rantayleiskaava-alue
ei pääsääntöisesti ole mukana tässä kaavaprosessissa, vaan kaavojen rajaukset
kohtaavat järvien tuntumassa. Jos rantayleiskaavassa ilmenee korjattavaa,
tapaukset harkitaan erikseen ja ne voidaan ottaa tähän kaavaan mukaan.
Kohdealue
sijaitsee Kirkonkylästä etelään noin 8 km. Rannat on yleiskaavoitettu, mutta
muuten alueella ei ole ennestään yleis- eikä asemakaavaa.
Kaava
tehdään maastotietokantaa hyväksikäyttäen. Mittakaava 1: 10 000 ja osin 1: 5000.
Seutukaava
Keski-Suomen seutukaava-alueelle on laadittu vaihekaavat 1,
2, 3, 3A ja 4, jotka ohjaavat yleiskaavan laadintaa. Seutukaavan 5.
vaihekaavaksi on valmistunut maakuntavaltuuston 17.4.1996 hyväksymä ja ympäristöministeriön vahvistama
seutukaavaehdotus (5. ja 5A vaihekaavat), joka sai lainvoiman v. 2001.
Alueen
ympäristö on pääosaltaan metsää. Nauttiainen on suurin järvi, mikä sijoittuu
suunnittelualueelle.
-
Tuparanta
-
Leipomon alue
-
Pienimäki
-
Oikari
-
Nauttiaisen alue
Muinaismuistot ja kulttuurihistoriallisesti tärkeät kohteet
on kartoitettu. Näiden täydennysselvitys lienee tarpeen.
Nauttiaisen
alueella on tehty ruoppaustutkimuksia ja ensi kesänä tehdään vielä.
Rantayleiskaavan
yhteydessä tehdyt luonto- ja maisemaselvitykset otetaan huomioon.
Osayleiskaavan
vaikutusalueet selvitetään suunnittelun aikana ja se tarkentuu työn aikana.
Osallisilla on oikeus ottaa osaa kaavan valmisteluun, arvioida
sen vaikutuksia ja lausua kaavasta mielipiteensä. Osallisia ovat
A.
kaikki ne, joiden asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin
kaava
vaikuttaa:
°
Kuntalaiset
°
Kaava-alueen ja
siihen rajoittuvan alueen maanomistajat
°
Kaava-alueen ja
kaavan vaikutusalueen asukkaat
°
Kaava-alueen ja
kaavan vaikutusalueen yritysten sekä laitosten
työntekijät ja käyttäjät
°
Kaava-alueen ja
kaavan vaikutusalueen elinkeinonharjoittajat, maanviljelijät
°
Metsähallitus ja
metsäyhtiöt
B. viranomaiset:
°
Uuraisten kunnan
hallintokunnat
°
Palokan
terveydenhuollon kuntayhtymä
°
Keski-Suomen liitto
°
Keski-Suomen ympäristökeskus
°
Tiehallinto /
Keski-Suomen tiepiiri
°
Maanmittauslaitos
°
Keski-Suomen museo
°
Museovirasto
°
Metsäkeskus
Keski-Suomi
°
Naapurikunnat
°
Puolustusvoimat
C. yhteisöt, joiden toimialaa suunnittelussa käsitellään:
°
Kyläyhdistykset
°
Julkisyhteisöt;
Fortum Oy, Sonera Oyj
°
Uuraislaiset
yritykset ja Uuraisten Yrittäjät
°
Paikallisuutiset
–lehti
°
Keskisuomalainen
°
Tiehoitokunnat
°
luonnonsuojeluyhdistykset
°
Osakaskunnat
(kalastuskunnat)
°
Keski-Suomen
lintutieteellinen yhdistys
°
Ajokoirayhdistys
(Oikarin tilalla)
Kaavoituksen
eri vaiheista tiedotetaan Paikallisuutisissa, Keskisuomalaisessa ja kunnan ilmoitustaululla.
Maanomistajat,
jotka eivät asu paikkakunnalla, saavat tiedotteen postitse kaavaehdotusvaiheessa
ja tarvittaessa kaavaluonnosvaiheessa.
Osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa täydennetään
suunnittelun edetessä tarpeen mukaan. Tavoitteena on laittaa osallistumis- ja
arviointisuunnitelma kunnan nettisivuille.
Uuraisten
kunta on tehnyt päätöksen kaavoituksen käynnistämisestä (ympäristölautakunta). Sen jälkeen
on laadittu Osallistumis- ja arviointisuunnitelma (OAS), joka käsitellään viranomaisneuvottelussa
Keski-Suomen ympäristökeskuksessa 3.12.2001.
Kaavaluonnos
yleiskaavasta ja OAS asetetaan nähtäville ja esitellään yleisötilaisuudessa. Nähtäville
asettamisesta kuulutetaan Paikallisuutisissa ja kunnan ilmoitustaululla.
Kaavaluonnoksesta
pyydetään tarvittaessa kommentteja viranomaisilta ja kunnan hallintokunnilta.
Osalliset voivat määräajassa esittää mielipiteensä kaavaluonnoksesta
kirjallisesti tai suullisesti Uuraisten kunnanvirastoon.
Osalliset voivat esittää kunnalle palautetta osayleiskaavan ja OAS:n tekemisestä. Osalliset voivat esittää myös neuvottelua OAS:n riittävyydestä Keski-Suomen ympäristökeskukselle. Jos se on puutteellinen, ympäristökeskus järjestää kunnan kanssa neuvottelun suunnitelman täydennystarpeiden selvittämiseksi (MRL 64 §).
Kaavaluonnos
tehdään kaavaehdotukseksi, joka asetetaan julkisesti nähtäville 30 vrk:n ajaksi.
Nähtäville asettamisesta tiedotetaan Paikallisuutisissa ja kunnan
ilmoitustaululla. Vieraspaikkakunnalla asuville yleiskaava-alueen maanomistajille
ilmoitus lähetetään kirjeenä.
Kaavaehdotuksesta
pyydetään tarvittavat lausunnot viranomaisilta.
Osalliset voivat määräajassa jättää muistutuksen kaavaehdotuksista Uuraisten kunnanvirastoon. Niille muistutuksen tehneille, jotka ovat sitä kirjallisesti pyytäneet ja ilmoittaneet osoitteensa, ilmoitetaan kunnan perusteltu kannanotto mielipiteeseen.
Saadut
lausunnot ja mahdolliset muistutukset käsitellään kunnassa ja tarvittaessa
järjestetään neuvotteluja.
Jokihaaran
osayleiskaavan hyväksyy Uuraisten kunnanvaltuusto. Osallisella ja kunnan
jäsenellä on oikeus valittaa päätöksestä.
Kaavoitukseen
ryhdyttäessä järjestetään Keski-Suomen ympäristökeskuksessa viranomaisneuvottelu
(MRL 66 §) 3.12.2001. Neuvottelusta laaditaan muistio, josta ilmenevät
keskeiset neuvottelussa esillä olleet asiat ja kannanotot.
Viranomaisneuvottelu
järjestetään myös silloin, kun kaavaehdotus on ollut julkisesti nähtävillä ja
sitä koskevat mielipiteet ja lausunnot saatu. Viranomaisneuvotteluun kutsutaan:
·
Keski-Suomen
ympäristökeskus
·
Keski-Suomen liitto
·
Keski-Suomen museo
·
Museovirasto
·
Tiehallinto /
Keski-Suomen tiepiiri
·
Uuraisten kunta
·
Kaavaa laativa
konsultti
Viranomaisilta
pyydetään kaavaluonnosvaiheessa kommentit ja kaavaehdotusvaiheessa viralliset
lausunnot. Mikäli on tarpeellista, viranomaisten kanssa järjestetään
työneuvotteluja.
Kommentit
ja lausunnot pyydetään seuraavilta:
·
Uuraisten kunta
- ympäristölautakunta
- sosiaalilautakunta
- tekninen lautakunta
- palopäällikkö
·
Palokan
terveydenhuollon kuntayhtymän ympäristöterveyslautakunta
·
Keski-Suomen
ympäristökeskus
·
Keski-Suomen liitto
·
Keski-Suomen museo
·
Tiehallinto /
Keski-Suomen tiepiiri
·
Uuraisten yrittäjät
Jokihaaran
osayleiskaavan tulee perustua riittäviin tutkimuksiin ja selvityksiin. Alueesta
laaditaan tarvittavat perusselvitykset kaavan perustiedoiksi. Suunnittelualueelta
selvitetään maastokäynnein ja olemassa olevien asiakirjojen pohjalta mm.
·
pohjavesi- ja muut
erityisalueet
·
muinaismuisto- ja
suojelukohteet
·
tärkeät luonto- ja
maisemakohteet
·
kulttuurihistorialliset
kohteet
·
nykyinen
rakentamistilanne
·
kaavoitustilanne,
seutukaava ja tehdyt suunnitelmat
Näitä
selvityksiä on tarkasteltava riittävyyden osalta ja tutkittava mahdollisuudet
täydennyksiin. Kunnallisteknisiä selvityksiä tehdään yleissuunnitelmatasolla.
Osayleiskaavan
vaikutuksia arvioidaan seuraavien ominaisuuksien osalta:
·
vaikutukset
ympäristöön (pinta- ja pohjavedet, ilma, maaperä, vesistöt, luontotyypit,
kasvillisuus, eläimistö, melu ja pöly)
·
taloudelliset
vaikutukset (yhdyskuntatekniset, teiden rakentamis- ja talonrakennuskustannukset,
palvelujen järjestäminen)
·
liikenteelliset
vaikutukset (liikenneturvallisuus, julkinen liikenne, kevytliikenne, liittymät
ja pysäköinti)
·
sosiaaliset
vaikutukset (asukkaiden arkielämän laatu, erityisryhmät, terveys, turvallisuus
ja viihtyisyys)
·
kulttuuri- ja muut
vaikutukset (rakennuskulttuuri ja maisema- ja kylätaajamakuva, kulttuuripalvelujen
tarjonta)
1.
Jokihaaran osayleiskaavan ohjelmointi ja aineiston hankinta
Loka-joulukuu 2001
·
ympäristölautakunnan
päätös kaavoitukseen ryhtymisestä
·
kartta- ym.
perustietojen hankinta
·
osallistumis- ja
arviointisuunnitelman laadinta (OAS)
·
tiedottaminen
kaavoituksen käynnistämisestä
·
viranomaisneuvottelu
·
jääviyssäännösten
selvittäminen päätöksentekijöille (kunnanhallitus ja
-valtuusto, lautakunnat)
2.
Tavoitteet ja mitoitus
Joulukuu
2001
3.
Osayleiskaavaluonnos
Tammi-kesäkuu
2002
·
perusselvitysten
valmistuminen
·
kaavaluonnosten
laadinta
·
lautakunta- ja hallituskäsittelyt
eri vaihtoehdoista
·
tiedottaminen
-
kuulutus alustavasta kuulemisesta (voi olla esim. lehtijuttu)
-
lehdistötiedote
-
kirjeet ulkopaikkakuntalaisille
·
alustava kuuleminen
(30 vrk)
-
osallisille keskustelu- ja tiedotustilaisuus
-
osalliset voivat esittää mielipiteitä
-
kommentit kaavaluonnoksista ja OAS:sta
·
mielipiteiden ja
kommenttien käsittely
4.
Osayleiskaavaehdotus
heinä-lokakuu
2002
·
kaavaluonnoksen
tarkistaminen ja täydentäminen osayleiskaavaehdotukseksi
·
lautakunta- ja
hallituskäsittelyt
·
tiedottaminen
-
kuulutus julkisesta nähtäville asettamisesta
-
lehdistötiedote
-
kirjeet ulkopaikkakuntalaisille
·
kaavaehdotuksen
julkinen nähtävillä olo (30 vrk)
- osalliset voivat tehdä muistutuksen
-
lausunnot kaavaehdotuksesta
·
muistutusten ja
lausuntojen käsittely, kunnan perustellut vastaukset muistutuksiin
·
kaavojen
tarkistaminen hyväksymiskäsittelyyn
·
neuvottelujen ja
keskustelutilaisuuksien järjestäminen tarvittaessa
5.
Hyväksymiskäsittely
Syksy
2002
·
lautakuntakäsittely
·
uuden viranomaisneuvottelun
järjestäminen, tarvittaessa
·
hallituskäsittely
·
kunnanvaltuuston
hyväksymispäätös
·
tiedottaminen
Osalliset
voivat esittää kunnalle palautetta osayleiskaavan ja OAS:n tekemisestä.
Osalliset voivat esittää myös neuvottelua OAS:n riittävyydestä Keski-Suomen ympäristökeskukselle.
Uuraisten kunta Aluearkkitehti Aulikki Graf
PL 20 Puh. 040 751
5611
41230 Uurainen E-mail: aulikki.graf@uurainen.fi
Fax. 014-8206 601
Rakennustarkastaja Pekka Minkkinen
Puh. 014-8206 634, 0400 643 965
E-mail: pekka.minkkinen@uurainen.fi
Toimistosihteeri Maire Maimanen
Puh. 014- 8206 631
E-mail: maire.maimanen@uurainen.fi
Konsultti Kaavasuunnittelija
Julia Virtanen
Puh.
014 – 4499 670, 0400 489 901